Wednesday, February 13, 2008

Cerita Hijrah!

Kadang2 dalam diri kita ni kita perlu hijrah. Tak kira la...pada aku apa2 yang kita rasa kita perlu lakukan...kita ikut kata hati. Banyak perkara yang dah aku lalui, tiba masa untuk aku merubah jalan hidup aku. Aku sendiri tak tahu samaada betul atau tidak tindakan aku ni. Even suami aku sendiri kata macam tak betul...hahhaha...but he will always with me. Itu satu yang aku suka....
Hijrah...! Bukan senang untuk aku buat keputusan untuk berhenti kerja dan pulang ke kampung...yang aku tak tahu lagi macam mana corak hidup aku....kerja apa, gaji berapa...(giler duit! Ahaks!)....kadang2 gerun jugak.
Banyak sebab dan faktor yang aku fikirkan.....tuhan yang tahu...!
1. Mungkin aku akan pilih kehidupan dan perkahwinan dari kerjaya....walaupun aku tamak...aku percaya rezeki selalu ada kalau kita cari. InsyaAllah..aku akan kerja juga nanti. Bukan senang untuk menjadi seorang "aku"! Berjauhan dengan suami....berbulan2...ada baby comel yang masih kecil....yang perlukan kasih sayang...sayu hati bila balik kerja..aku hanya dengan dia...habiskan masa yang lama di rumah. Berdua sahaja! Kalau kat kampung ada ramai keluarga...buat dia tertawa...Dan bukan senang untuk aku berjauhan dari suami tanpa saudara yang boleh menyokong aku dan membantu aku dalam kesusahan.
2. Kerana mak! Mak aku selalu sakit...dan aku rasa aku boleh jaga dia kalau aku dekat dengan dia....sikit banyak aku akan buat dia tertawa. Bila dah menjadi seorang ibu...kita akan tahu bagaimana perasaan ibu kita....nak selalu dekat dengan anaknya....nak anaknya jaga dia seperti dia menjaga dia dulu....
3. Mungkin di sini bukan tempat aku. Lain kalau kita dekat dengan keluarga....keluarga akan membantu tanpa rasa ragu...tanpa kita perlu merayu....
4. Terasa pedih....banyak kenangan pahit yang aku takkan lupakan di sini....walaupun yang manis itu ada....bukan senang untuk menjadi "aku" yang jauh dari suami.

Aku harap aku buat benda yang betul. Aku harap ada sinar untuk aku di sana. Alhamdulillah....aku dapat segala yang aku impikan di sana....keluarga sendiri dan ipar duai yang selalu mengambil berat..... ibu bapa dan mertua yang baik.....rumah ( thanks AbangAmoy!)...kereta....kehidupan....harta....hanya satu....aku harap aku dapat pekerjaan kerana aku tak pandai untuk bergantung kepada suami. Aku perlukan itu....

Dhia....kita jadi org Segamat a yer.... :)

No comments: